Woningcorporaties
Huurders zijn vaak van mening dat de verhuurder verantwoordelijk is voor de ongediertebestrijding. De aanwezigheid van ongedierte wordt door huurders immers vaak toegewezen aan bouwtechnische mankementen.
Is dit wel terecht?
Het uitsluiten van ongedierte binnen gebouwen d.m.v. van bouwtechnische maatregelen is haast onmogelijk. Ook in het geval van ratten en muizen. Daarom stellen wij onszelf niet alleen de vraag “hoe” ongedierte binnenkomt, maar vooral “ waarom “ ongedierte binnenkomt. Zodoende kunnen wij de oorzaak en dus ook de verantwoordelijkheid bij de juiste plek neerleggen.
Meer informatie over verantwoordelijkheden rondom ongedierte leest u hier
Afspraak maken met een expert
Wilt u namens uw instelling graag een expert van ons op locatie? Maak dan een afspraak online. Klik hiervoor op de groene knop 'Maak een Afspraak'
In de praktijk
Duidelijk mag zijn dat het nastreven van een goede hygiëne een minimale vereiste is bij het tegengaan van ongedierte. Wanneer er geen voedsel meer beschikbaar is voor ongedierte, dan kan met weinig middelen een ongedierteprobleem hersteld worden.
Meestal constateren wij ter plekke in een huurwoning dat met enkele aanwijzingen, een stukje gedragsverandering en de juiste bestrijdingsmiddelen een probleem snel verholpen kan worden met inzet en medewerking van de bewoners zelf. Wanneer onze bestrijdingsdeskundige de noodzakelijke bestrijdingsmiddelen plaatst dan zijn de kosten daarom meestal ook voor de huurder.
Omdat de kosten meestal onder de €100,- liggen, vallen de bestrijdingswerkzaamheden ook onder 'kleine herstelwerkzaamheden' die contractueel meestal zijn vastgelegd alszijnde verantwoordelijkheid voor de huurder. Er wordt dan ook direct d.m.v. een pinbetaling afgerekend met de bewoner.
Verantwoordelijkheid toch bij de verhuurder?
Soms komt het voor dat de aanwezigheid van ongedierte een oorzaak heeft waar de huurder geen invloed op heeft. Als dat het geval is kunt u als verhuurder opdracht verstrekken aan ons om onderzoek te doen en tot bestrijding over te gaan. De kosten worden dan met u besproken.
Oorzaak bij de buren of openbare ruimte?
Wanneer wij ter plekke constateren dat de oorzaak van het probleem bij de buren kan liggen, dan proberen wij dat te communiceren met hen middels een brief waarin verzocht wordt om contact met ons op te nemen. Ook zullen wij de verhuurder hiervan op de hoogte stellen.
Indien er geen gehoor wordt gegeven door de vermoedelijke veroorzaker, dan bespreken wij dit met de verhuurder. Wanneer de oorzaak in de openbare ruimte ligt, dan zoeken wij naar een oplossing met alle betrokken partijen.